Op deze manier kunnen regionale dealers profiteren van het gebruik van een betaalbaar, cloudgebaseerd CRM-systeem en nieuwe klanten aantrekken voor hun eigen activiteiten.

Vooral de regionale handel werd getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Veel kleine streekwinkels moesten hun deuren voor langere tijd gesloten houden. Het gevolg was lege binnensteden en een daling van de verkoop. Veel bedrijven hebben de crisis echter ook aangegrepen om digitalisering in hun eigen bedrijfsvoering in te voeren. Menig bedrijf introduceerde tijdens de pandemie nieuwe bedrijfssoftware om ook in het ‘nieuwe normaal’ aan de verwachtingen van de klant te kunnen blijven voldoen. Bij het klantcontact speelt met name het CRM-systeem een ​​bijzonder belangrijke rol. Maar wat is CRM eigenlijk?

Klantrelatiebeheer kort uitgelegd

Klantrelatiebeheer (kortweg CRM) verwijst naar klantrelatiebeheer of klantenservice. Enerzijds is dit de consequente focus van een bedrijf op de eigen klanten. Aan de andere kant betekent dit ook dat alle klantrelatieprocessen systematisch moeten worden ingericht. Een CRM-systeem stelt bedrijven in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Binnen de softwareoplossing kunnen ze vervolgens worden beheerd, gecontroleerd, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd. Vaak bestaat het hardnekkige vooroordeel dat bedrijven pas vanaf een bepaalde bedrijfsgrootte baat zouden hebben bij het gebruik van een CRM-systeem om klantrelatieprocessen te optimaliseren. In werkelijkheid zijn het echter vaak juist de kleine bedrijven die snel de voordelen voelen van het gebruik van een CRM-systeem. Zo zou de administratieve inspanning op het gebied van klantrelatiebeheer aanzienlijk kunnen worden verminderd door de introductie van CRM-software. Dit geeft medewerkers vrije capaciteiten om meer doelgerichte kerntaken van het bedrijf op zich te nemen.

Interactie van CRM en POS-systeem

Kassasystemen spelen een belangrijke rol in de regionale handel, met name in de stationaire detailhandel. Moderne kassasystemen ondersteunen veel meer dan alleen het betalingsproces. Ze maken bijvoorbeeld ook de softwarematige, technische componenten van klantloyaliteitsprogramma’s mogelijk, zoals klantenkaarten. Om het volledige potentieel van een softwareoplossing zoals een kassasysteem of CRM-software te laten ontplooien, moet deze volledig kunnen worden geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Het is dus van belang dat het kassasysteem en de CRM-software via een koppeling technisch aan elkaar te koppelen zijn. Dit is de enige manier om een ​​naadloze uitwisseling van informatie van systeem tot systeem te garanderen. Anders zou dubbel gegevensonderhoud nodig zijn. Dit gaat niet alleen gepaard met extra inspanning, maar ook met een grotere kans op fouten.

Selectie van een CRM-systeem voor regionale handel

Het kiezen van een geschikt CRM-systeem is voor veel bedrijven niet eenvoudig. De markt is te groot en divers. Ook regionale retailers hebben hier keuze te over. Om het selectieproces te vergemakkelijken en tegelijkertijd de faalkans te minimaliseren, dienen bedrijven eerst intensief met hun eigen wensen om te gaan en deze in een bestek op papier te zetten. Dit vormt dan een belangrijke basis voor de besluitvorming in het selectieproces.

Een blik op Odoo CRM

Een van de CRM-systemen op de markt is Odoo CRM van DynApps. Het bedrijf biedt zijn klanten oplossingen uit een breed scala van gebieden: naast CRM komen ook ERP, eCommerce en CMS (content management) aan bod. Dit geeft klanten de mogelijkheid om alle oplossingen van een enkele bron te verkrijgen, wat de integratie-inspanning aanzienlijk vereenvoudigt.